Skip to content

Grecia – day one and two – Atena

Am ajuns in Atena. Cam mare presiunea, sa descriu experienta noastra, avand in vedere ca Grecia este o destinatie atat de populara. Voi scrie din perspectiva turistului care calca pentru prima oara pe pamant grecesc si se entuziasmeaza la vazul fiecarui coltisor de strada.

Despre prima zi nu sunt prea multe lucruri de scris, pentru ca am plecat spre Grecia la ora 15:30 iar la ora 19, inca eram la biroul de inchirieri auto. A durat mai mult decat am anticipat sa primim masina – un Nissan Micra cochet. Am ajuns la cazare destul de obositi. Vroiam doar sa cautam un loc cu mancare traditionala. Norocul nostru ca strada unde suntem cazati e kind of full of restaurants and taverns.

A doua zi in Grecia

Ne-am trezit devreme, pentru ca ne-am propus sa vizitam Atena la pas. Eram entuziasmati aseara ca apartamentul unde ne-am cazat e exact ca si in poze, ca totul e ok. Suntem in centrul Atenei si e un deal pretty ok. Well, not that good, ptr ca nu avem apa calda. Mda, se pare ca in descrierea de pe Airbnb nu era descris ca omul are boiler in casa si ca trebuie sa astepti 15-20 minute inainte sa faci un dus. Nu asta e problema. Don’t get me wrong. Problema e ca nu functioneaza boilerul. Deloc. Nada.  L-am sunat pe Alexandros, gazda noastra si i-am trimis mesaje. Probabil e la serviciu. Ideea e ca nu raspunde. Asa ca am abandonat toata tevatura sa avem apa calda si am facut dus cu apa rece. Still, suntem in Atena si asta este tot ce conteaza.

O prima impresie este ca grecii pun mare accent pe flora. Plin de flori, tui, plante de tot felul si dimensiunile in aproape fiecare balcon. Pe strazi, sosea, drumurile principale din oras, chiar si pe stradutele inguste vezi doar mandarini, maslini, leandri. E destul de frumos. Partea trista care mai reduce din privelistea idilica, sunt ambalajele de pe jos si cersetorii care sunt la fiecare colt de strada. Nu vreau sa fiu hater, dar Atena mi se pare un oras cam murdar, haotic si cu propriile lui reguli. Reguli in ce priveste circulatia : aseara eram pur si simplu socati sa vedem ca nimeni nu acorda prioritate, nu semnalizeaza, nu cedeaza trecerea pietonilor cand semaforul indica verde etc. Sau respectul fata de fortele de ordine. Evit sa dezbat acest subiect, avand in vedere ce s-a intamplat si la noi in tara, dar Atena e un oras rebel care se razvrateste permanent. Rar am vazut cladiri nevandalizate. Aproape fiecare gard, cladire, banca, statie de autobuz sunt marcate de graffiti. Imi faceam probleme ca nu voi putea fotografia graffiti. Well, mi-au fost depasite asteptarile din acest punct de vedere. And not in a good way. Imi place arta graffiti-ului, dar textele obscene, pline de frustrare sau ura care striga efectiv nemultumirea si supararea grecilor nu fac cinste acestei arte. Again, probabil este o parere gresita, care cu siguranta s-ar schimba la o noua vizita in Atena, dar asta este impresia cu care am ramas. Cu un gust amar si tristete ca un oras atat de frumos si plin de istorie, poarta urmele vandalizarilor anarhiste.

Ne-am indreptat spre metrou. Nu pot sa spun decat ca metroul din Atena e un adevarat muzeu. Impresionant ca si suprafata si cu o multime de piese descoperite in vechiul sit unde a fost sapat tunelul pentru metrou. Biletul a fost extrem de ieftin – 1.4 euro/ 90 minute/persoana.
Am luat bilete spre Syntagma Square (Plateia Syntágmatos) , centrul Atenei moderne. Am iesit din statia de metrou si am gasit o alta lume.  In fata este cladirea Parlamentului sau Vechiul Palat Regal, construit in anul 1836 ca si resedinta a regelui bavarez Otto si devenit din anul 1934 Parlament al statului grec. O cladire impresionanta care avea o multime de turisti. Motivul? Era momentul schimbarii garzii. Am reusit si noi sa filmam Evzonii in fata Mormantului Soldatului Necunoscut. Erau extrem de degajati, sau cel putin asa pareau, avand in vedere ca un soldat facea verficarea de rutina a pozitiei si tinutei soldatilor. Zambeau si glumeau ca gulerele si mansetele uniformelor nu sunt destul de apretate.

Urmatoarea pe lista a fost Sala Zappeion, una dintre cele mai frumoase si prestigioase cladiri din Atena. Utilizata in special pentru spectacole, expozitii si conferinte speciale europene. Beautiful indeed. Dar more beautiful este Gradina Nationala sau Gradina Regala. O intindere uriasa de vegetatie, statui elene, palmieri inalti de zeci de metri, fantani arteziene, iaz cu rate, muzeu botanic, cafenea, libarie si multi, multi papagali, pe care nu prea reuseam sa ii pozam. Prea verzi papagalii, prea verzi palmierii. No photos possible to take.

Ne-am indreptat spre Stadionul Panathenaic, cel mai mare si cel mai vechi stadion din lume, construit in intregime din marmura alba.

In sfarsit am ajuns la Templul lui Zeus. Andrei a citit cu o seara inainte ca pentru 30 euro, ai acces 5 zile la toate momunentele istorice si muzeele din Atena. Eram la ghiseu si ne uitam la harta cu monumentele principale din Atena si nu bateau nicicum calculele de aseara. Il intreb pe domnul de la ghiseu si ne spune ca de fapt avem reducere doar la o parte din monumente. Pentru 30 euro, avem acces la 7 obiective turstice. Wow. Am luat abonamentele si am pasit pe taramul zeilor. Aici timpul sta in loc. It was breathless. Asta am simtit timp de cateva ore cat am vizitat ruinele Templului lui Zeus Olimpianul, Poarta lui Hadrian – unde, la umbra unui copac, se canta Zorba Grecul. Nu cred ca are vreun sens sa va povestesc despre Teatrul lui Dionysos, Teatrul lui Herodes Atticus, Templul atenei Nike, Agora Romana, Erechteion, Templul lui Hefaistos (cel mai bine pastrat templu al Atenei), Acropole si faimosul Parthenon. Cuvintele sunt de prisos. Nu exista suficiente cuvine care sa descrie greutatea pe care o simti in acele momente. Las imaginile de mai jos sa vorbeasca de la sine.

In drum spre metrou, ne opreste un jamaican. Cu o tigara din iarba rulata intre degete, striga dupa noi sa ne oprim. ” Hello my friend” Where are you from? Romania? Cool! Come here” Ne-a dat niste bratari cu steagul jamaican si ne-a urat de bine, sanatate, fericire “Dream, dream. That’s all you need my friend!” Era funny pana cand ne-a cerut bani. Era normal sa ne asteptam la asta. Doar nu ne ura de bine pe gratis. Nu il interesa daca primea lei sau euro. Bani sa fie. Asta i-am si dat. “Hakuna Matata. Remember! Hakuna Matata.” auzeam in urma noastra.

Ne-am intors la cazare cu sandalele prafuite de la Parthenon. Priceless. Daca ar fi o cale sa le pastram asa, am face-o. No kidding. Desi obositi si cu dureri de picioare, am urcat pe dealul Lycabettus. In varful dealului este biserica Agios Ghiorghios, biserica care poarta hramul Sfantului Gheorghe. Ne-am tras sufletul si ne-am bucurat de fiecare secunda. The hill from where you can see the whole Athens. Era atat de frumos. O multime de luminite, Parthenonul luminat in departare. Ce iti poti dori mai mult? Sa mai stai un pic. Doar un pic.

Art, history and nature need one thing – respect.

Published inGrecia

2 Comments

1. BRUJAN ALINA BRUJAN ALINA

SUPERBA DESCRIERE SI POZELE…………FOARTE FRUMOASE.